tisdag 30 januari 2024

Tisdagstrion: "Saga", "historia" eller "berättelse" i boktiteln

 

 

 

En annan tisdag i januari som närmar sig sitt slut för detta år. Tisdagstrio hos Ugglan & Boken. Denna tisdag är det saga, historia eller berättelse som ska ingå i boktiteln som gäller. 

 

 

 

 1. Berättelser från Övärlden av Ursula K. Le Guin handlar om samma karaktärer som från trilogin men detta är en liten novellsamling. Lika bra men svår att hitta insåg jag. Finns på välsorterade bibliotek.

2. Branden i hjärtat Berättelser från Bengalen av Mahasweta Devi är en samling noveller om det vardagliga livet i Indien. Det är fin och tät läsning. Otroligt intressant. 

3. En av oss. En berättelse om Norge av Åsne Seierstad. Mina elever vill för några år sedan fördjupa sig i Utöya. Jag läste den här och de läste delar. Det är bilden av en person som inte ångrar något och med nästan ett helt land i sorg och chock.



4 kommentarer:

  1. Är inte så hemma i science fiction/fantasy, men tänker att jag någon gång vill läsa Ursula K. Le Guin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fröken Christina1 februari 2024 kl. 14:23

      Det är väl känner jag en av de större författarna inom fantasygenren.

      Radera
  2. Jag läste en hel del Ursula K. Le Guin på 80-talet. Det enda jag egentligen minns är att jag tyckte böckerna var väldigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fröken Christina1 februari 2024 kl. 14:23

      Det är de. Den här är mer en novellsamling.

      Radera