tisdag 16 januari 2024

Tisdagstrio: Att älska (i handling eller boktitel)

Bokbloggen Ugglan & Boken ställer varje tisdag frågor på ett tema och svaren ska bestå av en trio. Denna vecka är temat att älska (i handling eller boktitel). 

 

 

 

1. Doktor Glas av Hjalmar Söderberg handlar ju om en man som älskar en gift kvinna. Det blir hennes mans fall.  

2. Rosen på Tistelön av Emily Flygare-Carlén. Gabriella är rosen och en av skälen till att det hemska brottet som begåtts uppdagas. En god kvinnas kärlek kan ändra allt. Lång bok. 

3. Vår älskade av Kamila Shamsie handlar om en ung man som träffar två systrar. Båda två påverkar hans liv men han älskar bara en. Precis som de enbart älskar en.



12 kommentarer:

  1. Doktor Glas tror jag att jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fröken Christina16 januari 2024 kl. 14:54

      Det har nog de flesta.

      Radera
  2. Doktor Glas och Rosen på tistelön har jag läst, men den senare minns jag inte så mycket av faktiskt. Det är härligt med klassiker i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fröken Christina16 januari 2024 kl. 14:57

      Jag läste den förra året. Igen ska jag säga.

      Radera
  3. Svar
    1. Fröken Christina17 januari 2024 kl. 13:11

      Det är väl så med klassiker. Antingen har man läst dem eller inte.

      Radera
  4. Jag gillade verkligen inte Doktor glas. Minns inte varför, men det kan ha att göra med hur männen betedde sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fröken Christina17 januari 2024 kl. 13:12

      Den är ju inte något man tycker om. Jag tycker om ensamheten och hans övertygelse om att ha rätt. Den passar tiden. Lätt att undervisa om.

      Radera
  5. Doktor Glas gar jag läst och annat av Kamila Shamsie. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fröken Christina17 januari 2024 kl. 13:13

      Shamsies bok var riktigt bra.

      Radera
  6. Doktor Glas har jag i alla fall läst utdrag ur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fröken Christina17 januari 2024 kl. 13:13

      Det fungerar det med.

      Radera