måndag 22 januari 2024

Boktriss D

 Mias bokhörna anordnar varje måndag en kluring utifrån alfabetet denna gång. Kom på en karaktär på en bokstav som är manlig, kvinnlig och djur, barn,väsen eller serie. Denna vecka har vi kommit till ett D. 


Manlig: Det får bli Charles Dickens David Copperfield. Jag både älskar och hatar den boken. Jag har läst den fort och det är aldrig bra. Jag kan tycka att Copperfield är sympatisk. Andra karaktärer retar mig. 

 


Kvinnlig: Den här gången åker vi inte så långt. Eftersom danskarna blev med kung häromveckan är det väl passande att plocka upp Kronprinsessan av Hanne-Vibeke Holst. Charlotte Damgaard har gjort kometkarriär inom miljörörelsen när statsministern ringer. Vill du bli min miljöminister? Hur kan man säga nej till det? Några år på nacken men det politiska spelet ändrar sig inte så mycket.





Djur, barn,väsen eller serie. Det får bli Barbro Lindgrens kombination av tre generationer män som bor ihop på olika villkor. Nu var Masarin i min ålder men farfar Dartanjang fanns alltid där. Han var så olik min farfar men ändå minnesvärd.



4 kommentarer:

  1. du hittade bättre bild än jag till Loranga, Masarin & Dartanjang

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fröken Christina22 januari 2024 kl. 17:35

      Den var fin tycker jag.

      Radera
  2. David Copperfield finns med hos mig också.

    SvaraRadera