fredag 26 januari 2024

De utvalda - Det främmande landet av Kristin Cashore

 


Det var många år mellan bok 3 och bok 4. Kristin Cashore skrev mellan 2008 och 2012 de tre första delarna och 2021 kom del 4. Jag tror många trodde att det var slut 2012. 


Drottning Bitterblue styr sitt rike Monsea. Det har varit svårt för hennes pappa misskötte landet något hemskt. Hon skickar ut sändebud för att ta reda på andra områden och träffa andra länder. En efter en hittas hennes sändebud döda. Det gör att drottningen själv ger sig ut för att hitta orsaken till detta. Med sig har hon sin spion Hava, Gideon och sitt hov till landet Winterkeep. Ett modernt land där man flyger i skepp ovan jord och har telepatiska rävar som husdjur. Det som dödar är nog kanske inte rävarna tror Bitterblue. 

Jag blev överraskad när jag såg att det hade kommit en bok till. Det jag tycker om är att den är lite mera mogen och handlar om en drottning som funderar över sitt liv. Det gör den läsvärd. Jag var tvungen att dubbelkolla lite med tidigare böcker för några karaktärer hade jag glömt. Har man som jag läst del 1-3 är del 4 en självklarhet. Det finns en femte del som bör läsas snarast tänker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar