tisdag 23 januari 2024

Tisdagstrio vecka 4: Bröder

Varje tisdag ställer Ugglan & Boken upp ett tema. Denna vecka är temat bröder och tanken är att svaret ska bestå av tre böcker. 



1. Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgren handlar ju om ett brödrapar som tragiskt går bort. Jag har läst om den i vuxen ålder och den grep fast i mig då med. Skorpan och Jonathan, många elever har döpts efter den storebrodern.

2. Jack av Christina Lindström är kanske inte ett direkt logiskt val men det finns en bror. Jacks flickvän har en bror. Den brodern har Jack varit otroligt elak mot. 

3. Harry Potter och de vises sten av J.K Rowling. Det finns många Weasleybröder och nog har Harry ett lika bra förhållande till Fred och George som till Ron.

20 kommentarer:

  1. Harry Potter gillade i alla fall inte sina styvsyskon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fröken Christina26 januari 2024 kl. 09:47

      Nej, det är sant.

      Radera
  2. känner inte alls till Christina Lindström. någon gång måste jag ta mig an Harry Potter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fröken Christina26 januari 2024 kl. 09:47

      Bra ungdomsförfattare måste jag säga.

      Radera
  3. Harry Potter tänkte jag inte på men det stämmer ju

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fröken Christina26 januari 2024 kl. 09:48

      Det är inte lätt att minnas allt.

      Radera
  4. Harry Potter känner jag dåligt till. Kanske en av de få.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fröken Christina26 januari 2024 kl. 09:48

      Jag har ju haft elever som älskat och själv gått kursen på Linnéuniversitetet.

      Radera
  5. Harry Potter har jag ju läst. Bröderna Lejonhjärta också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fröken Christina26 januari 2024 kl. 14:08

      Bröderna Lejonhjärta gråter jag fortfarande över.

      Radera
  6. Bröderna Lejonhjärta och Harry Potter har jag läst

    SvaraRadera
  7. Jack av Lindström gillade jag!
    Maria Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fröken Christina26 januari 2024 kl. 14:09

      Det gjorde jag med.

      Radera
  8. Jag har bara läst den första boken om Harry Potter. Skulle gärna läsa fler, men de blir tydligen bara mer och mer omfattande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fröken Christina26 januari 2024 kl. 14:10

      Om man som jag tycker om ljudböcker på engelska läser Stephen Fry hela serien <3.

      Radera
  9. Weasley-bröderna passar ju fint i trion!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fröken Christina26 januari 2024 kl. 14:10

      Ja, jag tyckte det.

      Radera