måndag 15 januari 2024

Boktriss B+C

 Jag missade den 8 januari. Därför kör vi två bokstäver idag varav den andra är jag van vid. Mitt namn går ju att stava på två sätt och min mamma älskade bokstaven C och därför stavar jag så. Det är en manlig, kvinnlig och djur, väsen, barn eller serie-karaktär som efterlyses. Mias bokhörna är den som anordnar detta varje måndag. Det borde bara vara C denna måndag men vi kör dubbelt!



Manlig karaktär B+C

 

Brave New World handlar om Bernard Marx som lever i en dröm. Eller så är det inte det. Den här läste jag i skolan och hade litteraturseminarier om. Inte lätt men bra. 

Herr Daniel DeFoe har skrivit kanske en av de mest igenkända böckerna någonsin. Robinson Crusoe som lider skeppsbrott. Kanske inte så att den håller rakt av och när vi läser den i skolan är det mer utdrag. 

Kvinnlig karaktär B+C

 

Bridget Jones får väl bli min tjej på B. Speciell som bara den men jag tyckte mycket om att läsa om henne. 

 Carrie Bradshaw var väl den amerikanska varianten men lite mer lyckad. Hon fastnade inte lika mycket för mig men i slutänden var hon minst lika formativ under de åren. 

 Djur/väsen/barn eller serie: B+C




Bo Vilhelm Olsson sitter på en parkbänk. Det är det sista vi hör om honom innan han blir Mio som slåss mot riddare och träffar sin far. 


Spindeln Charlotte som räddar Wilbur i många år är en favorit. Jag älskade filmen också.

5 kommentarer:

  1. det var väl ett smart sätt att lösa det hela på! jag har missat 1/1 och 8/1 men idag är jag med. Brave New World kommer jag nästan inte ihåg men har ingen lust tt läsa om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fröken Christina15 januari 2024 kl. 23:12

      Det är fullt rimligt. Jag tror inte jag skulle vilja läsa den idag.

      Radera
  2. Men Bridget Jones tänkte jag inte alls på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fröken Christina15 januari 2024 kl. 23:13

      Då fick jag tänka på henne :).

      Radera
  3. Mio min Mio som var så fin! Som jag minns den i varje fall.

    SvaraRadera