lördag 20 januari 2024

Skytten av Jonas Moström

 


Min syster sammanfattade den här serien en gång. Hur kan en karaktär kännas så annorlunda trots att han är skriven av samma författare? Johan Axberg förekommer ju i Moströms första serie men min syster pallar inte de böckerna. Här har hon läst alla. 

Vi befinner oss i Uppsala. Efter en kväll på restaurang åker Nathalie Svensson och Johan Axberg till Akademiska sjukhuset. Där ligger Nathalies mamma för en sjukdom som kräver en del. Men på väg in i sjukhuset blir de vittne till ett brutalt mord på Isabella Falk. Hon är kirurg och ansvarig för transplantationer. Johan följer efter och blir skadad. det visar sig också att kriminella har kopplingar till Falks privatliv och en av Nathalies patienter. Det kan ju också vara något olagligt hon gör eller arga anhöriga till misslyckade operationer. 


Som alltid är det välskrivet. Det jag tycker om är nerven och att det känns rimligt. Det kan vara rimligt med en anhörig som blir otroligt ledsen för något. Våld mot tjänsteman är ju faktiskt en vanlig företeelse i offentlig sektor. Jag hade önskat att Moström valt mindre konstiga val i historien på karaktärernas privata liv men det får jag leva med. Det kan gnaga i mig. Boken är lättläst och jag tycker en serie man kan ta sig an en sommar för den är lättläst och kräver inte mycket av dig som läsare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar