torsdag 25 januari 2024

Helgfrågan v. 4

 

Vilken vecka. Men snart blir det snö och sol igen. Mias bokhörna har publicerat veckans helgfråga: 

Har du något tips om en bra bok som om andra världskriget?

 


 

Jag undrar hur många gånger jag läste den här som barn. På mellanstadiet tror jag att jag läste den en gång i månaden. Det var vad man fick göra om man som jag var klar med svenskan fort. 

Lilla Ulrike lever i Hitlers Tyskland. Hon är med i Bund Deutscher Mädel och anger grannar. När kriget väl kommer är hon övertygad att det kommer gå bra. Det visar sig att Ulrike har svårt att förstå att de kan förlora.

Ulrike och freden är mer trasig och ledsam historia. Men hon träffar en Ove från Sverige. Jag är alltid lika imponerad att Vibeke Olsson var 17 respektive 18 år när böckerna publicerades.

4 kommentarer:

  1. Den kände jag faktiskt inte till, tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fröken Christina28 januari 2024 kl. 08:55

      Det är en otroligt välskriven ungdomsbok.

      Radera
  2. Tack för tips, bra författare.

    SvaraRadera