lördag 12 augusti 2017

New York Times By the Book-Tag

Knappast ny men varför inte. Minns inte var jag läste denna.

1. What book is on your nightstand now?
Nja, Lois Lowrys bok Budbäraren. Annars läser jag mest e-böcker.

2. What was the last truly great book that you read?
Tja, det vet jag inte. Jag gillade att läsa om Atwoods roman. Även Boyes roman gav något mer.

3. If you could meet any writer – dead or alive – who would it be? And what would you want to know?
Eftersom det är 200 år sedan Jane Austen dog tror jag att hon får bli mitt val. Det är så spännande att en kvinna får vara i centrum. Speciellt en som beskriv sin tids köttmarknad. Undrar vad hon skulle ha sagt om tinder?

4. What books might we be surprised to find on your shelves?
Kanske att jag äger så mycket spionromaner. Det är inte en genre som jag läser mycket av egentligen men äger gör jag.

5. How do you organize your personal library?
Genreordning är lättast. Speciellt som att jag då inte behöver blanda facklitteraturen med skönlitteraturen.

6. What book have you always meant to read and haven’t gotten around to yet? Anything you feel embarrased never to have read?
Krig och Fred eftersom jag älskar Tolstoj men den står lik förbannad där oläst.

7. Disappointing, overrated, just not good: what book did you feel you were supposed to like but didn’t? Do you remember the last book you put down without finishing?
När jag läste Dödssynden av Harper Lee blev jag lite besviken. Den var inte så ögonöppnande som jag hört den var. Jag försöker läsa klart böcker jag påbörjar så jag minns faktiskt inte.

8. What kinds of stories are you drawn to? Any you stay clear of?
Jag läser nog allt även om jag undviker allt för blodiga deckare. Att frossa i blod och död känns lite väl äckligt ibland.

9. If you could require the president to read one book, what would it be?
Herr Trump skulle behöva läsa en samhällskunskapsbok om USA:s statsskick.

10. What do you plan to read next?
Ett eget rum av Virginia Woolf tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar