söndag 22 januari 2017

Veckans ord på W

Det är dags för ytterligare en bokstav. Jag känner mig inte i fas men här är veckans uppdrag:

Alltså, att hitta svenska ord på W var inte det lättaste. Varning för krystning och lite svengelska idag.

Följande ord på W vill jag att du kopplar ihop med böcker och/eller författare:

webbsida

weekendhus

wienerbröd

wok

wow


Även om typ alla läst dem tänker jag alltid på Lisbet Salander när det blir datorer i böckernas värld. Webbsidor är lite hennes grej även om det kanske mer är deep web och inte ställen där jag är som besöks.

Weekendhus har väl egentligen bara rika människor, eller har jag en fördom nu. Jag ber i så fall om ursäkt. Det finns några som jag tänker på men eftersom jag just läser Simona Ahrnstedts En enda risk där en av huvudkaraktärerna bor i en fjällstuga som ägs av en miljardär gissar jag att det räknas som den senares weekendhus.

Att fika är alltid trevligt. Det känns om den glada och ganska skarpa kommissarien Solbritt Andersson i Gustafson/Kants Singöspionen skulle kunna äta ett wienerbröd eller två när andan faller på. Det kanske hon gjort men jag inte minns.

Wok är ett måste om du vill laga mat med lite mer asiatisk smakprofil. Det finns en liten fin berättelse om en wok som rullar ut från en ganska fattig familjs hem och dess öden och äventyr. Ganska ovanlig men rätt söt om jag minns rätt.

Ibland blir det wow när jag läser en bok jag inte trodde jag skulle tycka om. En sådan läsning var de faktanoveller som Novellix gett ut. Korta och informativa som de är lyckas de med konsten att få dig att fascinera dig för ämnet. Jiroekonomi t.ex. är en sådan bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar