onsdag 11 januari 2017

Veckan ord på V

Enligt O kör igång sitt bokalfabet för året. Uppgiften är som följer:

V som i vardag och därför är det hög tid att dra igång veckans ord igen efter juluppehållet. Idag dyker ett gäng elever upp på skolan och då är det full fart som gäller.

Som vanligt kommer jag att bjuda på fem ord, som ni ska associera till böcker och/eller författare. Veckans ord är:

valp

vanlig

vansinnig

vemod

vän


Hundar förekommer ofta hos Lucy Dillon och visst är några valpar även med. Som kollega till hundmänniskor måste jag säga att i Dillons värld är de ganska avslappnade. De jag känner är ganska så aggressiva när människor gör fel med sina hundar.

Vanlig vardag är vad Eva Swedenmark och Annica Wennströms böcker om familjen i Östersund handlar om. Det är skilsmässor, bråkiga barn, flörtar och komplexa situationer med före detta partners som är i fokus. Någonstans lagas det också väldigt mycket mat. Gärna med lingon.

Jag har läst Svenska Dagbladets serie om pedofiler och det gör mig så vansinnig att jag nästan kokar. Barn ska inte utsättas för sådan skit rent utsagt. De poliser som arbetar med detta är verkligen starka individer och jag hoppas att det uppskattas inom deras myndighet.

Det är alltid med ett visst vemod jag läser klart böcker jag tycker om. Det är säkert därför jag drar på att läsa nästa Ferrante.

Att ha vänner är viktigt och att hitta nya är både svårt och nervöst ibland. Eva i första säsongen av Skam blir lite dumpad när hon börjar gymnasiet men får snart nya vänner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar