lördag 9 mars 2019

Star Wars Episode 1: The phantom Menace av Terry Brooks



När den sjunde filmen i Star Wars-serien kom blev jag lite nördig igen. Jag var väldigt nördig på 1980-talet och älskar filmerna. Som så många andra blev jag väl något besviken när PT (prequel triology) kom i början av 2000-talet men jag har tänkt om. I december kommer den nionde och troligen sista filmen om i alla fall familjen Skywalker och nu ska jag läsa mig igenom varenda bokversion av filmerna. Det är ganska vanligt att de skriver en bok om filmerna.

Det här är boken som är baserad på den film som presenterar oss för en ung och ganska liten Anikin Skywalker. Han bor på Tatooine med sin mamma och är slav. Han drömmer om att göra annat med sitt liv. Bli pilot och rädda sin mamma från det här hemska livet. Han jobbar trots sin ålder i en mekanikshop och är väldigt bra på att bygga saker.

I andra delar av galaxen så pågår en belägring av planeten Naboo. Det handlar om ett handelsavtal och den unga drottningen, Padmé Amidala, bestämmer sig för att försöka lösa detta på fredlig väg. Lättare sagt än gjort när hela förloppet styrs av en okänd individ som bara några har varit i kontakt med.

Eftersom Naboo är belägrat och eftersom jediriddare arbetar med republiken är det så som de kommer att eskortera drottningen till ett möte. Nu är det så att deras skepp blir beskjutet och de måste gömma sig på en ökenplanet långt bort från mycket annat. Det är så de möts. Jediriddarna och Anikin men även Padmé och Anikin.

Egentligen är det inte en dålig handling. Det är liksom rimligt att det finns krafter som vill styra och demokratiska tankar på annat håll. För att vara så omtalad och hatad är det ändå ganska okej. Det har sina slag och det är mycket i rymden men också man mot man. Något jag tycker är hemskt är hur många unga som slåss. Både Padmé och Anikin är, med våra mått mätt, barn och de är med i krig. Visst är det fiktion men samtidigt är det också verklighet för många barnsoldater runt om i världen. I alla fall är berättelsen bättre än jag minns. Kanske är det så med minnet. Vi minns det vi vill minnas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar