tisdag 12 mars 2019

Kulturkollos tisdagsutmaning: Stephen King

Så utmaningen från Kulturkollo denna vecka är som följer:

Veckans tema på Kulturkollo är kort och gott Stephen King och vad passar bättre än att matcha detta med en kort och koncis utmaning?

Den här veckan vill jag helt enkelt att ni ger mig er bästa Stephen King-bok och er bästa Stephen King-filmatisering. På söndag sammanställer jag era svar med mina egna favoriter och resultatet kommer förstås bli en sprakande inspirationslista.

Det är inte så att jag har läst otroligt många King-böcker men jag älskar Carrie som är den första jag läste någonstans i 15-årsåldern. Den är mycket mer subtil som bok men jag måste säga att den har fastnat mer än filmerna.

Den bästa filmatiseringen är och kommer alltid att vara Shawshank Redemption eller Nyckeln till frihet. Den är baserad på en novell som heter Rita Hayworth and Shawshank Redemption. Det är något som gör den så bra berättad och jag måste säga att filmen är bättre i detta fall. Så är det bara och troligtvis har det med skådespelarna att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar