måndag 31 december 2018

Läsåret 2018

Jag tror jag har sagt det förr men jag nämner det igen. Detta år förlorade jag mig själv i min ungdomsfandom. Jag hittade tillbaka till Star Wars med allt det innebar. Det är mycket annat som läses och då bland annat fanfiction. Jag har läst men inte skönlitteratur. Att leva i Star Wars är pest och sötma samtidigt. Det är en av de fandoms med mest aggressiva fans och det ska jag säga att inte mycket har ändrats sedan 1980-talet. Samtidigt finns det en sådan bra och stark kvinnlig fanbase som jag älskar och som var mycket mer osynlig för 30 år sedan. Konstigt det där.

Vad blev det läst då? Jag klarade av min egen kaosutmaning. 25 böcker av 35 lästa och det är klart godkänt. Sedan tänkte jag läsa 100 böcker men det blev 60. Konstigt nog jag har i fanfictionvärlden läst en sisådär 2 miljoner ord på engelska så, jo, läst har jag gjort.

Bäst har nog omläsningen av Harry Potter varit. Mr. Fry är en underbar uppläsare och får en verkligen att njuta av det engelska språket. Så, kanske en ska lyssna om igen om några år. Det intressantaste har nog varit att läsa om Hamiltonböckerna. Det har gått några år och det märks men fortfarande är det ganska så mycket som berättas om den tid i vilken böckerna är skrivna. Zelda har jag läst om och det är också ganska så roligt.

Så året har varit bra. Det har varit ett bra filmår också och jag har sett mycket film på bio. Bäst var kanske ändå alla actionfilmer som gett lite avkoppling i vardagen. Ibland behövs det. Min lilla biograf är kanon och jag gillar att gå dit. All film har inte varit bra men det mesta har det. Teater har det inte blivit men kanske nästa år. Gott Nytt År!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar