tisdag 1 januari 2019

Ett veck i tiden



Den här filmen är baserad på en bok med samma namn. I samband med Clinton/Trump blev den en snackis. Chelsea Clinton sa att hon älskade den som barn och helt plötsligt började den köpas och läsas. Den blev så omtalad att det blev en film. Ingen ska anklaga Disney för att inte följa med trender. Jag har inte läst boken och är väl sisådär sugen. Eller kanske en dag.

Filmen handlar om Meg, vars far har varit borta i fyra år, och hennes yngre bror Charles Wallace. De lever ett okej liv men Meg har gått in i en form av bubbla sedan pappan försvann. Det händer lite saker på skolan och Calvin dyker upp hemma hos dem. Det och en dam vid namn Mrs. Whatsit och Charles Wallace besöker Mrs. Who. Dessa två damer samt en tredje vid namn Mrs. Which har hört deras pappa. Han har önskat sig hem men de kan inte känna av honom. Därför tar de med de tre barnen ut i universum för att leta efter fadern.

De kommer till en planet där han varit och där möter de på mörkret. Mörkret kan inte dessa krigare av ljus kämpa mot så när Meg tessrar in i mörkret lämnas barnen där. Där finns ondska som förför och försvårar deras kamp.

Det låter så knäppt att återberätta handlingen generellt utan att avslöja för mycket. Jag både gillar och ogillar den här filmen. Skådespelarna gör bra i från sig men handlingen känns väldigt rörig. Det hoppas hit och dit och stackars barn som måste rädda universum. Inte kan ljusets riddare göra det och jag blir trött. Så är det alltid i böcker och filmer. Du lille vän ska kämpa mot det alltigenom onda som vi inte gör själva. Jag vet att det är så som genren fungerar men jag skulle önska att barn inte bara köpte allt och att det faktiskt inte bara är att slåss mot ondskan fallera. Visst det handlar också om att tro på sig själv och inte ge efter för den ondska som finns inom oss. Det tycker jag om. Jag tycker också om att det är okej att sakna och att vara arg på sina föräldrar samtidigt utan att det är något fel. Som sagt är jag kluven till filmen och därför undrar jag en del över boken också.

Filmen är bra och underhållande. Troligtvis behöver du vara kanske en sisådär 10 år och uppåt. Annars är det för svår engelska och svensk text.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar