söndag 26 februari 2017

Vecka 36 av Sofie Sarenbrant



Någonstans finns det nog många som drömmer mardrömmar om att något ska hända deras barn. Jag tror föräldrar aldrig slutar ha den mardrömmen oavsett hur gamla deras barn är. Så är det även i Sofie Sarenbrants bok men här är det mamma och barn som försvinner. Agnes försvinner sista kvällen på semestern. Hon sover vare sig hos sin man eller hos sin dotter. Det tar några timmar innan detta uppdagas och då drar hela polisundersökningen igång. Agnes är gravid i vecka 36 och det finns inte ett spår efter henne. Polisen tror ett tag att maken Tobbe ligger bakom bortförandet. Det är tills en kropp hittas. Det är en annan kvinna, som också varit gravid, och hon har inga kopplingar till vare sig Tobbe eller Agnes.

Ibland blir jag lite trött. Detta är inte något annat än ren underhållning. Ett bra avsnitt av en tv-deckare ungefär. Lite klyschiga händelser, lite dumma poliser, lite enkelspåriga personer och ganska lite bakgrund till varför just detta brott så tror jag att jag summerat boken i sin helhet. Nej, nu är jag elak. Det är en trevlig läsning och den går fort. Eric Johansson läser med den äran och jag tycker att det är lagom att lyssna på en tvättardag. Det finns en uppföljning som jag redan börjat på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar