tisdag 7 februari 2017

Kulturkollos tisdagsutmaning: Arbete, liv, arbetsliv

Kulturkollo började med sina tisdagsutmaningar förra veckan men jag hade inget bra svar då. Denna vecka handlar det om arbete och utmaningen är som följer:

Veckans utmaning uppmanar er kort och gott att tipsa oss om en bok, en pjäs, en dikt, en novell, en opera, en film, ett TV-program eller en låt som ni kommer att tänka på när ni hör ordet arbetsliv. Ärliga skildringar á la Solja Krapus roman Mogen för skrubben eller helt skruvade á la The Office … Och allt däremellan.

Jag tänker först på Vibeke Olssons bokserie om Bricken. Det handlar om arbete nästan hela tiden. Hårt arbete ur en kvinnlig synvinkel. Det är ju det som oftast glöms bort. I samma veva tänker jag på Moa Martinsons böcker om Sally. Det är också ett hårt liv. Att skildra kvinnor som arbetar är annorlunda än mäns arbetsliv. Både det som sker hemma och det som sker på arbetet är ständigt en del av vardagsslitet.

En film som lite är på samma tema är North County. Det handlar om en kvinna som utsätts för sexuella trakasserier under den tid hon arbetar i en gruva. Lite hennes eget fel tycker de flesta men denna gång bestämmer hon sig för att inte ge sig. Att vara kvinna, då som nu, kräver skinn på näsan för sexistiska kommentarer är inget i det förgångna. Filmen är riktigt bra och Charlize Theron är väldigt bra.

Så, mer kom jag inte på. Det finns en novell som skvalpar i mitt huvud men jag minns inte vad den heter just nu.

5 kommentarer:

  1. Brickenböckerna är fantastiska arbetslivsskildringrar. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också North Country, det är en bra film om en viktig kamp

    SvaraRadera
  3. North country tyckte jag var väldigt bra.

    SvaraRadera
  4. Vilka väldigt bra böcker du tipsade om!

    SvaraRadera
  5. Jag verkar ha missat filmen North Country.

    SvaraRadera