tisdag 12 augusti 2014

Children of men


I en ganska nära framtid finns det inga barn. Kvinnor kan inte bli gravida och den yngsta människan någonsin har just dött. Han var känd för att vara den sista födde. I denna värld försöker Theo existera på något slags okej sätt. Den dagen hans f.d. fru kontaktar honom för att smuggla ut en ung flykting ändras allt. Kvinnan är gravid och helt plötsligt går Theo igång och väcks ur en mångårig slummer.

Okej, jag har två sätt att tänka om denna film. Det är en väldigt bra gjord dystopi med allt sådant som finns. Fascism, galna motståndsrörelser, ett mål som bara några få förstår, och en ensam individs kamp mot allt. Detta är bra och jag tycker att Clive Owen gör sin roll bra. Lite träig men det är ju Theo också så kaka söker maka. Michael Caine som komisk refill fungerar verkligen. Pull my finger säger jag bara.

Ja, det andra sättet då? Jag läste boken för många år sedan. Den kom 1994 och är vad jag tycker en av P.D. James bästa böcker. Så, varför har man ändrat så mycket. Theo är professor och har ett ganska schysst liv i en värld utan hopp. Julian som spelar hans fru i filmen är egentligen den kvinna som är gravid. Barnet är en pojke och inte flicka. Alltså småsaker eller? Nja, egentligen inte eftersom det är en helt annan fasciststat i boken än i filmen och dessutom mer religiös i sin utformning. Five fishes, omegas, och hur livet hittar sin väg.

Det gör mig splittrad. Var för sig är det en sak men om man ser filmen som en adaption vete tusan om jag håller med James som var nöjd. Med vad? Hennes verk var fasiken så mycket mörkare än filmen eftersom till och med Theo blir lite maktgalen stundom. Det är en äkta dystopi. Så se filmen eller läs boken men gör inte båda för det fungerar inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar