söndag 8 april 2018

King Kong



Den väldigt långa versionen av King Kong gjordes av Peter Jackson, mannen som gjorde LotR och senare även Hobbitfilmerna. Filmerna om den store apan är inget som ligger mig varmt om hjärtat. Här är det en expedition som ska ut och spela in en film men med planen att besöka Skull Island. Det är trettiotal och depression men det finns pengar att finansiera denna film. Eller vad en nu ska säga.

I alla fall hamnar filmteamet på rätt plats. En stor apa dyker upp. Han blir betuttad i den unga skådespelerskan som förstår honom på ett visst sätt. Tillbaka till New York åker de men inte som alla har planerat.

Det finns något om kvinnor och monster. Kvinnor som är utsatta för en manlig blick. Det känns alltid som det när jag ser King Kong-filmer. Det är monstret i mannen som ersätts av ett monster. Jag vet att jag övertolkar men jag kan inte låta bli. Varför skulle Kong annars finna kvinnan så intressant? Alltså männen är ju också små och gulliga utifrån en gigantisk apas synvinkel. Nej, jag har så svårt men ibland ser en film för att andra i ens närhet vill det.

Det finns en del jag gillar i filmen. Jack Black är riktigt bra i sin roll som regissören som letar efter apan men spelar in en film. Han gör ju både och men kanske lite subtilt. Naomi Watts känns lite för gammal som ung okänd skådespelerska. Jag tror hon var över 35 och nja, ska en spela runt 28 så är det väl kanske lite väl. Låter jag hård? Kanske är jag det men är otroligt trött på att vissa får vara med jämt och jag ska köpa deras ålder. Det finns ett åldersspann och sedan är liksom inte rätt längre. Det gäller även män.

Filmen är nog okej men så lång, så lång. Du kan nog inte ens tänka dig hur lång den är. Den andra Kong-filmen som kom förra året är så mycket bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar