torsdag 26 april 2018

Hett i hyllan #141

 Det är torsdag och som alltid ställer Monika oss en fråga om hur vi har det med böckerna i bokhyllan. Finns små juveler eller snarare böcker som stått olästa ett tag.

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Jag läste om Siri Pettersens bok Odinsbarn och jag tänkte att den passar mig. Så jag införskaffade och sedan hände andra böcker och nu har den stått där sedan 2015. Jag tittar på den ibland men tänker sedan nej, inte nu. Fast varför inte? Det är nordisk mytologi, fantasy och det är liksom saker jag gillar. Så Fröken, ta tag i din läsning. Kanske, en dag, vem vet :)?.


Baksidestext:

Tänk dig att du saknar något som alla andra har. Något som visar att du hör hemma i den här världen. Något som är så viktigt, att utan det är du ingenting. En pest. En myt. En människa. Hirka är femton vintrar gammal när hon får veta att hon är ett odinsbarn ett svanslöst odjur från en annan värld som sprider röta omkring sig. Hela hennes tillvaro ställs på ända. Hon är föraktad, fruktad och jagad, och någon vill döda henne för att hennes identitet ska förbli en hemlighet. Men det finns värre saker än odinsbarn, och Hirka är inte den enda varelsen som har tagit sig igenom världarna ...

Odinsbarn är första delen i serien Korpringarna en spektakulär fantasyberättelse med rötter i den nordiska mytologin och är den första av tre böcker i serien Korpringarna. Det är en episk och våldsam uppgörelse med främlingsrädsla, blind tro och ärelystnad. Boken har blivit en sensationell succé i hemlandet Norge där den hyllats för sin originalitet, sitt språk och sin intrig.

4 kommentarer:

  1. Jag har läst mycket om den serien men av någon anledning har jag inte varit det minsta sugen på att läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det vara. Någonstans tror jag att jag skulle tycka mycket om den.

      Radera
  2. Den har jag också stående. Visst låter den bra? Ibland är det obegripligt att vissa böcker inte blir lästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gör ju det. Ibland är det liksom något annat som ska klicka. Svårt att veta vad.

      Radera