torsdag 14 december 2017

Hett i hyllan #122


Det är torsdag och jag är nöjd med mig själv. Jag har nästan handlat klart till alla. Nu ska jag bara komma på vad som ska ingå i julkorgen men det är ju en vecka kvar. Som vanligt på torsdag frågar Monika om vi har några hemliga skulder i form av en och annan oläst bok. I alla fall kan du läsa mer här eller nedan:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?




Den här boken har stått i min bokhylla ett tag. Alltså ibland blir det bara så. I alla fall en ungdomsbok som kanske är läsvärd. En dag i alla fall.

Baksidestext:

Strålning, kärlek, fotboll och familj, Jennys funderingar är många hösten när hon är 15 år och blir tillsammans med Filippa. I dagboken är Marie Curie hennes förtrogna.


Du och jag, Marie Curie nominerades 2003 till Augustpriset för bästa svenska barn- och ungdomsbok.

4 kommentarer:

  1. Den har jag nog aldrig hört talas om. 2003 var jag upptagen med plugg och läste nästan inga vanliga böcker alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, vi köpte den till jobbet men ingen läste den.

      Radera
  2. Den boken känner jag inte till.

    SvaraRadera