torsdag 31 januari 2019

Hett i hyllan #181



Det är torsdag och dessvärre är vädret allt annat är kanon. Kallt som bara den men det ska tydligen snöa på fredag och bli runt noll. Eftersom det är torsdag är det dags för Monikas fråga om hur det står till med olästa böcker:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?



Baksidestext:
Vad är det att vara ett par? Vilket ansvar innebär det, vad kan man kräva av varandra? Tid? Sex? Trohet? Är det annorlunda om man gifter sig? Kan man leva ihop om man har olika ideal för hur ett förhållande ska vara? Sådant diskuterar Martina och Gustav med varandra och med andra, allt medan de försöker få sitt samliv att fungera, ger upp och skiljs åt men börjar om igen, om och om igen...Romanen utspelas i Stockholm på 1960- och 70-talet, en tid av förändring då många tror att kärnfamiljen är på väg att avskaffas. Ändå upptäcker Martina hur svårt det är att vara utan "make" när alla man känner bildar par och familj. Maken utkom första gången 1976 och har blivit mycket läst och citerad. Många känner igen sig själva på olika sätt i denna oromantiska roman- man skrattar och gråter med det omaka kärleksparet.

Den här boken borde jag ha läst på gymnasiet. Jag lyckades på något sätt sitta mig igenom ett seminarium och ändå diskutera den för frågorna var så allmänt ställda att det gick ändå. Min farmor och mormor dog i den vevan och jag förmådde mig inte att läsa den. Sedan har tiden gått och jag tänker alltid att jag borde läsa den. Nu brukar det i utmaningar komma upp att läsa en bok från det år man är född. Den här passar in samt att jag tror den skulle passa mig. En dag så, men det säger jag alltid. 

4 kommentarer:

  1. Känner inte till den boken men den kan nog vara intressant att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag med. Kanske mest för att jag ska ha gjordet tänker jag.

      Radera
  2. Känner nog inte till den här, men det är alltid intressant att läsa böcker från sin egen samtid. Eller vad man ska kalla det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller något sådant. Hur det var när en föddes.

      Radera