torsdag 10 januari 2019

Hett i hyllan #178


Det är torsdag och evigheter sedan jag deltog i hett i hyllan. Men varför inte tänkte jag? Monika undrar som följer:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?














Första boken:

Tänk dig att du saknar något som alla andra har. Något som visar att du hör hemma i den här världen. Något som är så viktigt, att utan det är du ingenting. En pest. En myt. En människa.

Hirka är femton vintrar gammal när hon får veta att hon är ett odinsbarn - ett svanslöst odjur från en annan värld som sprider röta omkring sig. Hela hennes tillvaro ställs på ända. Hon är föraktad, fruktad och jagad, och någon vill döda henne för att hennes identitet ska förbli en hemlighet. Men det finns värre saker än odinsbarn, och Hirka är inte den enda varelsen som har tagit sig igenom världarna ...

Odinsbarn är första delen i serien Korpringarna - en spektakulär fantasyberättelse med rötter i den nordiska mytologin.

Det här borde vara mina böcker. Så att jag inte har läst dem förvånar mig. Det brukar vara böcker likt denna som jag lyssnar på och där är nog problemet. Kollegan som också lyssnar en del på böcker tyckte uppläsningen var dålig och då har jag backat. Jag undrar om jag ska på det igen. Jag har en svaghet för denna genre.

4 kommentarer:

  1. Odinsbarn har jag också stående, men jag har i alla fall lyckats låta bli att köpa de andra delarna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur det. Ibland köper jag serier och sedan hatar jag första boken. Det är ganska tungt.

      Radera
  2. Jag har sett de där, men aldrig kommit mig för att börja läsa. Men snygga är dom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det är de. Som med allt måste det finnas ork och motivation.

      Radera