fredag 25 januari 2019

Helgfråga v. 4



Här sitter jag och ser en film med mina elever som jag ser ungefär 5 gånger per år. Det finns något upprepande att vara lärare i en 50 poängskurs. Det är i alla fall dags för Mia och hennes helgfråga.

Har du svårt för att stava till något ord?
Bonusfråga: Vilken film som har premiär 2019 vill du se?

Jag skulle säga att universitetet är det ord jag har svårast för att stava till. Det är så många t och dessutom lite många i. Som den mälardaling jag är är det inte alltid lätt att räkna e och i när det kommer till stavning.

En film jag ser framemot är Captain Marvel som är en film om en superhjälte men det är en kvinna. Lite omväxlande och jag har läst många av serietidningarna där hon är med. Det finns inte många kvinnliga superhjältar så jag är lite nyfiken. Sedan kommer andra filmer men i mars får det bli den i alla fall. Sedan borde jag ta mig tid och faktiskt se The Wife. 

22 kommentarer:

  1. syftingsfel är allvarligare än stavfel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sant men att inte kunna stava till universitet känns pinsamt.

      Radera
  2. Ja, det är en nackdel med att vara lärare. Somligt upprepar sig till tristess.

    SvaraRadera
  3. Hustrun har jag läst, den var bra. Filmen har jag inte sett men den kan nog vara sevärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En kollega har sett den och tyckte mycket om den som film.

      Radera
  4. The Wife har jag haft på önskelistan ett tag. tyvärr blir det inte så ofta att vi går på bio. utbudet här i vår lilla stad är för uselt. däremot finns det en bra och livaktig filmstudio. men den ligger på samma kväll som min kurs i japanska och då är det kört

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har en ganska bra bio här. Däremot kommer filmen lite när som eftersom det handlar om tid och efterfrågan. Mitten av mars tror jag The Wife går här.

      Radera
  5. Har bara sett några få Marvel-filmer, men captain marvel vill nog jag också se.

    SvaraRadera
  6. Captain Marvel vill även jag se.

    SvaraRadera
  7. :) skönt att vi inte behöver vänta så länge på "vår" film!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skönt :). Det är inte bra att vänta för länge.

      Radera
  8. Jag brukar egentligen inte gilla att gå på bio. Ofta är det lite dåligt med respekten för medtittarna, men i morgon ska jag titta på Britt-Marie var här på stans biograf. Har aldrig varit där så det ska bli intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl så. Vi har en sådan liten biograf och det brukar vara en sisådär 30-40 besökare. Utom på Mamma Mia 2 för då var det fullt hus. Men annars lagom och ändå mysigt. Fast det är ju väldigt personligt.

      Radera
  9. Captain Marvel känner jag inte till, varken som serie eller film, kanske har jag missat något där. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kräver år av serietidningsläsande för att ha kommit dit :).

      Radera
  10. The Wife vill jag se med, tycker det är avkopplande att se lite film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror den kan vara bra. Glenn Close har blivit bättre med åren.

      Radera