tisdag 12 juni 2018

Kulturkollos tisdagsutmaning: sex snabba om öar

Veckans tema hos Kulturkollo är öar:

Öar förekommer ju i alla sammanhang, film, TV, musik mm men vilka är egentligen era favoriter? Denna vecka vill vi på Kulturkollo veta allt om era relationer till öar så här har vi sex snabba på temat för att göra en enkel liten gallup:

Semester: Gotland eller Sicilien?

Jag skulle nog vilja åka till Sicilien eller helst Sardinien. Gotland, där har jag varit men som den osunda människa jag är föredrar jag Skånes havskust.

Musik: Irländsk folkmusik eller Japan-pop?

Om jag måste välja kan jag tycka Japan-pop är helt okej.

Drink: Cuba libre eller Manhattan?

Alltså whiskey är gott så denna är god. Mycket alkohol är det i denna goding.

TV: Shetland eller Skärgårdsdoktorn?

Eftersom jag måste välja. Helst ingen av dem om jag fick bestämma.

Film: The Island eller The Island of Dr Moreau?

Alltså The Island använder jag i undervisning kring kloning och etik så det var inte så svårt att välja film. Fast om ni hade tagit Flykten från New York där den en riktig ö-film.

Litteratur: Robinson Cruse eller Flugornas herre?

Flugornas herre tilltalar mig mer faktiskt. Kanske är det för att jag läst Cruse fler gånger än jag drömmer om. Svenska, engelska och några gånger till. Äh, jag har läst dem båda många gånger. Kanske är det lite mer dialog som lockar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar