torsdag 16 mars 2017

Olikhetsutmaningen: rik och fattig

Dags för andra veckan med olikhetsutmaningen och idag gäller det att presentera två böcker, filmer, tv-serier eller annan kultur, en som passar ihop med ordet rik och en med fattig. Eller varför inte två som passar med båda orden. Ni löser det som ni vill, förra veckan flödade kreativiteten och jag blir mer än gärna överraskad. Mer kan du läsa på enligto.se


Att vara rik är nog antagligen den lättaste känslan i världen, inte den bästa men den lättaste. Du behöver inte oroa dig över vanliga små saker. Den känslan har Harry Potter när han ärver ett valv med guldpengar från sina föräldrar. Han kan köpa vad han vill och investerar i vännerna Freds och Georges företag. Det är också lätt att glömma att Ron inte har pengar och ibland är otroligt avundsjuk på sin vän. Ron, som Harry tycker är rik på andra sätt, som älskas av sin familj på både bra och ibland rätt så förödmjukande sätt.

Fattig får vara den lilla flicka som säljer svavelstickor i H.C Andersens fina saga. Där sitter hon och drömmer om att fira jul, att äta mat och om mormor. Denna lilla saga får mig alltid att gråta över den lilla flicka som fryser och är så hungrig. Det får mig att tänka på att saga och verklighet ibland inte alls är så långt borta från varandra.

Jag skulle kunna prata om detta länge till. Det finns ju en del filmer och serier men idag blir det böcker.


14 kommentarer:

  1. fattig och rik... min mor har nog den lägsta pensionen men hon har aldrig klagat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det vara. Antagligen klagar man mer ju mer pengar en har.

      Radera
  2. rikedom löser inte allt, men en hel del.bra exempel du har

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det gör det inte. Fast det kan nog lösa vissa saker för vissa individer.

      Radera
  3. Gillar dina exempel! Ron är verkligen rik på grund av sin familj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, mycket rikedom att dela med sig av.

      Radera
  4. Bra exempel.Flickan med svavelstickan har jag läst så många gånger när jag var ung.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi läser den i svenska ibland när vi behandlar nordiska språk. Den fungerar på danska med.

      Radera
  5. Jag funderade länge på att ta med Harry Potter, men sen blev det något annat istället :)

    SvaraRadera
  6. Stackars lilla flickan med svavelstickorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag gråter alltid en skvätt varje gång.

      Radera
  7. Vilka fina ord om Harry Potter, så har jag inte tänkt på Harrys och Rons situation, men visst kan man vara rik på annat än pengar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan man. Jag tror att Harry ofta känner så.

      Radera