lördag 4 mars 2017

Filmåret 1982

När jag läser om 1982 så tänker jag ibland att min filmupplevelse är väldigt olik andras. Inte för att filmerna inte är bra men bästa året ever? Nja, inte riktigt.

10. Annie

Annie är en musikal som jag minns ganska bra. Det hela är mellankrigstid i USA och fattigt som bara den. Barnhemmet där Annie bor är allt annat än upplyftande och miss Hannigan utnyttjar barnen för att få bidrag. Det är en gullig film och den bästa versionen. Musikaler är aldrig fel.















9. Firefox

Jag har en far som älskar Clint Eastwood. Därför har jag sett många av hans filmer minst en gång. Den är faktiskt ganska bortglömd men handlar om kalla kriget och spioneri på hög nivå. En riktigt bra film inspelad under en tid då Sovjet - USA höll på att töa upp sin relation rejält.












8. Sophies val

Jag tror att jag såg filmen första gången på gymnasiet.
Valet mellan sin son eller sin dotter så väljer hon sin sons liv först.
Jag tror inte någon förälder kan leva med sitt val i detta fall men
Sophie är den enda som överlever.







7. Den enfaldige mördaren

Säga vad man vill men det finns en mörk ådra i Hasse Alfredsson.
Den kom nog aldrig fram i samarbetet med Tage men här ser man den. I vissa av hans böcker med. Det är ett tragiskt porträtt över Sven. Nästan så att det gör ont att se filmen.









6. Evil under the sun

Detta är en filmatisering av en Agatha Christie-deckare. Hercule Poirot är på semester när ett mord sker. Egentligen är väl intrigen inte så superspännande. Däremot är Maggie Smith med och hon gör alltid bra ifrån sig. Här var hon inte den drypande dam hon är idag men på god väg.



5. 48 HRS

En typisk film från åttiotalet. Två omaka snubbar löser brott. Den ene
är en snut med attityd och den andre är en ex-fånge med lika mycket
attityd. Det kom en uppföljare men som i alla andra fall är originalet bäst.













4. Tootsie

Att klä ut sig till kvinna för att få ett jobb verkar vara något som
filmindustrin gillar oavsett land. Filmen är ju några år men det finns
vissa saker som fortfarande är väldigt aktuella.













3. Fanny och Alexander

En otrolig mustig film men själ. Så sa min svensklärare 1993 och jag
håller med. Att film har prisbelönats är inte konstigt. Att de flesta pris
är för foto. Det är fullt förståeligt.












2. Blade Runner

Att det finns androider, replikanter, som ser ut som och tänker som oss
var det som fascinerade mig mest med denna film. Jag såg den inte 1982
utan senare när mitt science fiction-intresse av större. Boken som filmen
bygger på är väldigt intressant ur en AI-vinkel.









1. E.T

Japp, som det barn jag var 1982 måste jag självklart välja filmen om en söt
kille och hans minst lika söta vän från en annan planet. E.T. kan fortfarande få mig att gråta för det finns något så hjärtskärande i hans önskan att komma hem. Dessutom är ju myndigheterna galet oroliga. Han är ju knappast det som en ska oroa sig för med tanke på att mamma och pappa kommer tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar