torsdag 24 mars 2016

Kvinnoalfabetet bokstaven Z

Så, z har dykt upp i alfabetet. Vi får se hur det går denna vecka.


Vem är din favoritförfattare med för- eller efternamn som börjar på Z?

Här fick jag gräva djupt i mina bokhyllor men Zinaida Nikolayevna Gippius var en rysk poet som flydde sitt hemland i början av den sovjetiska eran. Hon skrev både prosa och drama men hennes bästa är dikterna. De finns bara på engelska men de är vackra.

Finns det någon författare på Z som du provsmakat och skulle vilja läsa mer av?

Helena von Zweigbergk har jag läst något av men det går att läsa mer. I alla fall ska jag läsa någon av hennes böcker. Någon gång i min läshög finns hon.

Finns det någon annan kulturpersonlighet på Z som du gillar? (eller en författare till om det är lättare).

Här får det bli Monica Zetterlund som jag har hört sedan barnsben och som min mormor älskade så. Vilken röst denna kvinna hade. 

Finns det någon författare eller någon annan kulturpersonlighet på Z som du ännu inte upptäckt, men är nyfiken på?

Zadie Smith är faktiskt en författare jag inte läst något av än.

Det gick :). Fast det var verkligen svårt idag. 

7 kommentarer:

  1. Intressanta namn! Von Zweigbergk hade jag helt glömt bort. Hon är bra!

    SvaraRadera
  2. Monica Zetterlund var oerhört mångsidig!

    SvaraRadera
  3. intressant med den ryska poeten, som jag inte kände till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att läsa riktigt smala tillvalskurser på litteraturvetenskapen. Då kommer de fram godbitarna :).

      Radera
  4. Zadie Smith fick vara på min lista också

    SvaraRadera
  5. Jag hade hur många kulturpersonligheter som helst på Z, dock inte speciellt många författare.

    SvaraRadera