tisdag 8 mars 2016

Kulturkollos utmaning: Vilken är din dammigaste bok?

Den här veckan vill Kulturkollo gärna höra om min dammigaste bok eller läsupplevelse.

Tolka det dammiga som du vill. Kanske är det din favoritklassiker? Eller det tristaste du någonsin läst? Visa oss den äldsta boken du äger, ditt bästa antikvariatsfynd eller den hyllvärmaren du haft längst i hyllan. Rota långt in i bokhyllan och berätta om det dammigaste du har.

Fram till i somras hade jag lätt svarat mina Dean R. Koontz som jag inte läst på nästan 20 år. Numera är de dock bortskänkta och glädjer nog någon annan.

Det finns en del böcker som står i bokhyllan och bara står och samlar damm.

 Från min morfar fick jag för några år sedan Cervantes Don Quijote. De är på spanska så jag lär aldrig läsa dem. Lite väl svåra för två år gymnasiespanska.

















 Anna Karenina är nog min favoritklassiker. Jag gillar denna upplaga.


En bok som hängt länge är Lagerlöfs Troll och Människor. Detta är en utgåva som farmor köpte någon gång runt 1946














10 kommentarer:

  1. Anna Karenina är underbar. Jag har för ett tag sen köpt den så jag kan läsa om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den. Översättningen spelar också roll.

      Radera
  2. Nej, jag skulle heller inte vilja ge mig i kast med Cervantes på spanska. Då läste jag ändå spanska i sju år.

    Anna Karenina vill jag verkligen läsa någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men de är fina och vackert illustrerade. Jag brukar visa dem för eleverna som exempel på hur han skrev.

      Radera
  3. Cervantes på spanska? Nej, det är nog inget för mig heller :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så trevligt att jag inte ensam känner så :).

      Radera
  4. Men så tjusigt med Don Quijote på spanska! Men nej, inte heller min spanska räcker till för att läsa en sån bok.

    SvaraRadera
  5. Anna Karenina måste jag läsa någon gång!

    SvaraRadera