tisdag 22 mars 2016

Kulturkollos passionerade utmaning

Kulturkollo har bestämt sig för att prata passion denna vecka. Det märks även i veckans utmnaning som följer så som sådan:

Veckans utmaning är enkel – du berättar om din passion vara vad den vara må (bakning, böcker, film, gummistövlar, fallskärmshoppning, bokmärken, knappsamling, skrivmaskiner…). Det behöver naturligtvis inte vara en pågående passion utan kanske något du ägnade all din tid åt som tioåring eller något du tror att du kommer snöa in på som pensionär.

Jag är en passionerad matlagare. Det har jag alltid varit men på senare år har jag gått mer all in. Jag provar nya smaker, läser kokböcker och ser program. Där tar jag till mig det som passar mig. Jag har blivit bättre på smaker och kan hitta kryddor och örter rätt så bra. Kanske är det så att min farmor påbörjade min passion och tydligen har resten av världen kommit i kapp mig. Det är ju lite skönt att just matlagning är det nya coola och jag kan se Masterchef Australia liksom lite legitimt utan att förklara mig alltför mycket.

Mat är passion. För tänk dig själv en syndigt god chokladdessert som du äter och njuter av hämningslöst. Eller att laga mat åt människor du älskar och göra dem mätta och belåtna. Eller att prata smaker med någon som älskar mat lika mycket. Det är väl inte så konstigt att frosseri är en dödssynd. Nästan allt är ju lite syndigt någon gång. Oavsett passion.

10 kommentarer:

  1. kul att ha en passion... Min är kanske böcker och trädgård.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böcker ja, en ganska farlig passion. Så även mat.

      Radera
  2. Härligt! Jag älskar matlagning, nästan samlar på kokböcker och älskar att läsa i dem. Och att prova nånting nytt är ju så kul, i alla fall när det lyckas och det blir gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid kul när det blir gott och uppskattat. Det är lite egoboost ;).

      Radera
  3. Åh vilken härlig passion! Jag gillar att laga mat men har tyvärr inte uppnått det passionerade intresset. Bakning och efterrätter har dock nästan varit en passion i perioder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efterrätter är en stor passion i passionen om jag säger så :).

      Radera
  4. Matlagning är en av mina passioner också, men den fick inte vara med hos mig. Hade aldrig blivit klar med inlägget om jag skulle tagit med allt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag hade kunnat lagt till pyssel i dess tusen former eller film eller något annat. Typ böcker som jag äger lite väl många av :).

      Radera
  5. Mat är min passion också :) Eller en av dem. De senaste helgerna har jag verkligen gone all out och provat en massa nya recept och haft hur kul som helst i köket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så man ska göra. Jag menar annars är det ju inget kul. Utom bakning. Respekt för bakrecept säger jag bara.

      Radera