tisdag 29 mars 2016

Kulturkollos tisdagsutmaning: Berätta om din afrikanska drömresa

Afrika är en stor kontinent – den sträcker sig från Marocko i norr till Sydafrika i syd, från Kenya i öst till Nigeria i väst. Vilken är din drömresa? Berätta om en resa du gjort, en resa du drömmer om eller kanske en resa som du läst om. Det ska bli spännande att läsa om era resor. Kommentera gärna med länk så att vi hittar till era bloggar, eller om ni tipsar på Instagram eller Twitter – tagga med #kulturkollo

Det var frågan för veckan det. Jag tänker att svaret är komplexet. Jag är född för ett kallare klimat. Det brukade min farmor säga och jag måste säga att det stämmer på mig med. På min skola har vi många år haft ett utbyte med en skola i Tanzania och varje gång har jag kurser och tar emot besökare. Jag skulle inte kunna åka för det är för varmt och jag skulle kollapsa minst en gång. Det har jag gjort i mindre varmt klimat i USA så, nja, jag drar mig. Sorgligt nog för jag skulle älska att åka.

Däremot har jag en drömresa att åka till Sydafrika. Jag inbillar mig att det kanske är lite, lite svalare där. Det finns mycket fin järnväg i landet och jag tänker att åka igenom landet och se lite allt möjligt via tågfönstret. Ja, det är väl vad jag drömmer om. För det låter så väldigt avslappnande och lite annorlunda sätt för mig med att resa.

7 kommentarer:

  1. Jag var i Tanzania i Oktober och det var mycket tempererat upp i de höglänta områdena, inte alls hett ens i Dar faktiskt. Sydafrika från tågfönstret, där har vi en gemensam dröm!

    SvaraRadera
  2. Det där med att färdas med tåg genom landet det vore en häftig upplevelse det.

    SvaraRadera
  3. Jag känner också lite att det nog ofta är för varmt, men jag gissar att även de har vad de kallar vinter, då temperaturen kanske är mer behaglig för oss nordbor :)

    SvaraRadera
  4. Har samma problem - tål varken sol eller värme....

    SvaraRadera
  5. När jag var i Sydafrika i slutet av november var det inte så varmt. Som svensk sommar ungefär. Du behöver ju inte åka när det är högsommar där. Men Ghana ska du nog undvika. Det var vansinnigt varmt.

    SvaraRadera