torsdag 3 mars 2016

Kvinnoalfabetet bokstaven W

Så denna vecka är det den charmiga bokstaven W. Snart så kommer vi till de riktiga utmaningarna.


Vilken är din favoritförfattare med för- eller efternamn på W?

Det får bli Alice Walker som är författare till Purpurfärgen. Det finns andra böcker i hennes repertoar men dikterna är nog bäst. Jag har bara läst dem på engelska och tyckte mycket om dem. 

Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på W vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Som den Harry Potter-nörd jag är har jag haft det stora nöjet att upptäcka Emma Watson. Hon spelade Hermonie Granger och numera håller hon på att etablera sig som skådespelerska i alla möjliga genrer. Hon är också startpersonen för FN:s HefoShe som handlar om män som talar om kvinnors rätt. Ganska bra för en tjej på 26 år.

Vilken verk på W av och/eller med en kvinna tycker du är riktigt bra?




Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på W har du ännu inte utforskat?

De flesta av mina vänner gillar Jeanette Winterson men jag har inte läst så mycket. Kanske borde jag försöka mig på någon annan bok.

5 kommentarer:

  1. Ja, Emma Watson är beundransvärd.

    SvaraRadera
  2. Katrina & The Waves såg jag faktiskt när de uppträdde på Liseberg för väldigt många år sedan :)

    SvaraRadera
  3. MÅSTE verkligen läsa Alice Walker NU och Watson borde jag haft med!

    SvaraRadera
  4. Katarina and the Waves var favoriter en gång i tiden!

    SvaraRadera