torsdag 17 mars 2016

Kvinnoalfabetet bokstaven Y

Dags för bokstaven Y idag och fyra frågor att besvara. Kanske är det lättare idag? Vem vet.

Vem är din favoritförfattare med för- eller efternamn på Y?

Om jag rannsakar mig själv är det nog inte många som kvalificerar sig så det får bli Robin Young. Hon skriver historiska romaner med en stor förkärlek för Skottland. De är bra men kanske lite långa ibland.

Vilken kulturpersonlighet med för- eller efternamn på Y beundrar du?

Ylva Gustavsson är regissör och gjorde i runt 2005 filmen Förortsungar. Jag tycker att kvinnliga regissörer behöver mer utrymme men jag saknar henne i filmvärlden.

Vilket kulturellt verk med Y i titeln vill du lyfta fram?

Det är ju så bra med the queen of soul. You make me feel like a natural woman.



Finns det någon författare eller någon annan kulturpersonlighet på Y som du ännu inte upptäckt, men är nyfiken på?

Kanske  borde jag återknyta kontakten med Ylva Eggehorn. Det var ett tag sedan.

9 kommentarer:

  1. Så skönt att känna igen alla namn :)

    SvaraRadera
  2. You make me feel like a natural woman är en underbar låt, fast jag tycker faktiskt att den här versionen är ännu bättre:
    https://www.youtube.com/watch?v=DQSQ3D-K0PM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är bra den med. Aretha är kult i min familj. Pappa såg henne live 1968 i Stockholm så bäst att göra rätt :).

      Radera
  3. Åh - den där låten är så himla bra. Jag är förtjust i Bonnie Tylers version :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror alla är förtjusta i olika versioner. Så ska det vara.

      Radera