fredag 4 mars 2016

Född fenomenal av Josephine Bornebusch


Rut är en tonåring men inte vilken som helst. Hon är rätt så speciell. Dessutom är hon besatt av andra världskriget rätt allmänt och Anne Frank i synnerhet. För att Anne Frank skrev dagbok så gör nu även Rut. När det är dags att prata om klassresa så kommer Rut på att de ska åka till Amsterdam. Det är ett ganska stort projekt att få till denna resa. Speciellt som att snusk-Hasse vill ha med en förälder eller två och att Abbe finns där och är söt, snäll och snygg. Han hjälper Rut med klassresan och till Amsterdam far klassen. Det är en upplevelse för livet. I alla fall för Rut som går från 15 upplevelser till 37 på fyra dagar.

Det är en så rolig bok att jag skrattade högt här och där. Det är i alla fall vad jag behövde just nu. En god debut skulle jag säga även om det är rätt typiska karaktärer. Ja, inte Rut för hon är inte typisk någonstans. Jag gillar att hon kör sitt eget race och lite småbesatt av saker och ting. Magda, hennes kompis, är ännu mer besatt om jag säger så. Det är igenkännande och jag hade så önskat att de varit gymnasieelever för då hade jag kunnat använda den igenom alla tre skolåren. Nu fungerar den i ettan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar