torsdag 10 mars 2016

Kvinnoalfabetet bokstaven X

Dags för en av de svåraste bokstäverna, nämligen X. Jo, tack. Jag väntar med förtjusning på Z och Ä.

Berätta om en favoritförfattare med för- eller efternamn som börjar på X.

Tja, favoritförfattare är nog att ta i men Xue Xinran har skrivit böcker om kvinnors plats och roll i Kina. Jag har bara läst The Good Women of China och den var intressant.

Berätta om någon annan kulturpersonlighet på X som du gillar (eller en författare till om det är lättare).

Zhang Xin är en konstnär från Kina som målar ganska så abstrakt. Det tog ett tag att hitta henne men när jag var i Paris i min ungdom var jag på en utställning av henne. Annorlunda minns jag det som. Fast jag är imponerad att det har producerats i Kina under ganska lång tid.


Finns det någon författare eller någon annan kulturpersonlighet på X som du ännu inte upptäckt, men är nyfiken på?

Jag får nog säga Xiaolu Guo efter att ha läst vad alla andra skrivit om henne.


X får också symbolisera pseudonymen och artistnamnet, berätta om en kvinna som är känd under ett annat namn än sitt eget. Och nej, det behöver inte börja på X

Ibland händer det att kända författare vill ge ut andra böcker än de böcker författaren är känd för. J.K. Rowling, som är ett taget namn, valde att ge ut deckarböcker under sin pseudonym Robert Galbraith. Det samma gällde Agatha Christie som skrev romantiska böcker under namnet Mary Westmacott. Så behovet att vara anonym gäller alla ibland.
 

3 kommentarer:

  1. Jag tog The Good Women om China som något jag blev nyfiken på.

    SvaraRadera
  2. J.K. Rowling borde jag ju ha tänkt på :)

    SvaraRadera