fredag 24 maj 2019

Helgfrågan v. 21


Det är fredag och faktiskt har jag satt otroligt många betyg denna dag. Fler än jag trodde innan förra veckan. Men nu till Mias helgfråga, som jag faktiskt kom på förra veckan. Den är som följer:


En bok du skulle kunna ge bort till din mamma?
Bonusfråga: Om du själv skulle få en mors dags present, vad skulle det vara?

Jag skulle ge min mamma, och ska ge henne, Fröken Liljekonvalj av Kristin Emilsson. Boken handlar om Liv Sandell som är en bloggare. Hon skiljer sig och flyttar till förorten Flädersta. Hon bodde där som barn och en del gamla vänner finns kvar. Däremot verkar inte alla vilja ha Liv där. Så lite relationer och lite spänning. Det är en feel-good roman och det gillar min mamma. Hon får väldigt sällan böcker för hon lånar eller köper begagnade. Mamma är inte så knusslig med böcker för hon är inte som jag och sparar dem. Jag sparar ju böcker jag vill äga. Därför kan hon få denna och då kommer den att finnas hos henne ett tag. Hon brukar spara böcker hon får ett tag i alla fall.



16 kommentarer:

  1. Jag köper böcker jag vill äga, går annars till biblioteket, min mor flyttade i veckan, jag tog några gamla böcker vid rensning:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/05/min-87-ariga-mor-har-flyttat.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, flytta brukar sortera bort lite böcker. Det blev det för mig sist.

      Radera
  2. Vi har en vana att spara böcker. Borde ge bort mer, det låter klokt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mamma har vanan att läsa och sända vidare eller skänka. Bättre än att ha flera hyllmeter.

      Radera
  3. Sparar inte lika ofta på böcker längre. Lånar dessutom det mesta på bibliotek numera, förutom de rec.ex. som dyker upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en del böcker jag sparat. De är inte nya och finns inte i nytryck heller. Sedan finns det några nya böcker jag vill ha ibland.

      Radera
  4. Men nu har du ju avslöjat vad din mamma ska få!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon läser inte här. Det vet jag. Tur det.

      Radera
  5. Har en hel del sparade böcker i hyllorna men lånar numera mest på jobbet och köper sällan böcker, så det blir inte så mycket tillökning, men rensning skulle behövas...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag rensade för några år sedan. Det blev några kassar.

      Radera
  6. Jag ger ofta bort böcker som jag inte kommer att läsa igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med. Jag har också en del pedagogik i hyllorna. De vill ingen ha. Understrykningar, skrivet i kanterna och så vidare.

      Radera
  7. Sparar en del och ger bort eller säljer resten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att sälja idag tycker jag. Det blir mest att ge bort och ev. skänka.

      Radera