måndag 4 februari 2019

Ordbrodösen av Anna Arvidsson


Detta är en fantasybok som utspelar sig i Sverige och det är ganska så ovanligt. Att vara en ordbrodös är lite som att vara en häxa men enbart med skrivna ord. Det är där styrkan sitter. Alba kommer att bli ordbrodös dagen hon fyller 18 men så händer något som inte stämmer. Hennes styrka kommer inte och det förvånar alla. Albas mamma är död sedan många år och hon har växt upp med sin mormor och morfar. När kraften uteblir skickas Alba till Stockholm och en släkting som inte heller som fick kraften. Här försöker Alba lista ut vad som är fel. Vilken hemlighet hennes mamma hade och om det finns någon som vill henne illa.

Jag är kluven till boken. Många tycker att den är väldig bra och att den är en bra svensk fantasy men nu kommer klämmen. Jag är inte så övertygad. Den börjar bra men någonstans tappas ordbrodöserna bort och allt känns som en gåta som ska lösas. Visst, det behövs i alla böcker något som driver handlingen framåt men nej. Detta griper inte tag i mig och jag finner inget intresse av att följa med. Där Engelsforstrilogin leker med övernaturliga krafter och även Idijärvitrilogin finner jag att detta faller lite platt. Missförstå mig rätt. Detta är en bra bok men den faller inte mig i smaken. Jag kan se att många elever skulle tycka den är lite gullig och ev. spännande. Fantasyinslaget är inte så stort att det stör någon. En bra bok för många skulle jag tro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar