lördag 16 februari 2019

En högre rättvisa av Hjorth/Rosenfeldt



Det var ett tag sedan men nu har jag återstiftat bekantskapen med Sebastian Bergman. Han sitter och försöker skriva en bok men inspirationen är låg. Sebastian saknar Vanja och till och med riksmord. Det har skett mycket sedan förra boken. Vanja jobbar tillfälligt i Uppsala där en serie våldtäkter gör att snart är riksmord återsamlat. Billy är ju nygift och är ganska nöjd med livet fast hans mörka hemligheter oroar Sebastian. Ursula känner sig ensam och netdejtar. Torkel är nykär och nöjd med både jobb och liv. De relationer gruppen har sinsemellan får stå tillbaka när de ska utreda dessa våldtäkter. För i ett av fallen har en kvinna dött.

De undrar alltid vad de har gemensamt dessa kvinnor men det är svårt att hitta något. Fast samtidigt väljer kvinnorna att inte berätta allt om sitt förflutna. Det är mörkt och ganska traumatiskt. Våldtäktsmannen har en plan som ska genomföras.

Jag måste säga att jag saknat dessa personer. Bergman är som han är och Vanja har nog ärvt mycket av sin fars egensinnighet. Faktiskt tycker jag att båda är ganska så trevliga i denna bok. Det säger rätt mycket. Sedan försätter ju Sebastians sexualdrift honom i allt annat än bra situationer och så även denna gång. Billy blir allt mer fascinerande som karaktär och jag undrar hur de ska ta sig vidare i nästa bok. För jag är övertygad om att det blir en bok till. Annars är själva utredningen rätt okej. Jag kommer på mig med att lösa det och tja det är jag nog nöjd med.

Det är en bra uppläsning av Niclas Falk men jag skulle önska att kvinnorösterna inte är så tillgjorda. Det blir så dumt för mig. Men jag har mina uppläsningspreferenser. Det har alla. En bok som passar bra i serien i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar