fredag 22 februari 2019

Helgfrågan v. 8


Det är sista dagen på sportlovet och jag har tagit det lugnt. Ska rätta idag och göra pizza. Mozarella och egengjord tomatsås är mums. Det är som sagt fredag och då brukar jag svara på Mias helgfråga. Så även denna vecka.


Vad läser du nu?
Vad ser du framemot i vår?

Jag läser Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta. Det är inför en kurs jag läser i kommunen. Den handlar om gruppläsning och då jag är minoritet som gymnasielärare blev det Lindgrens bok. Jag klagar inte för det är alltid trevligt att lyssna på Astrids röst. Dessutom läser jag böcker till min kurs i historia. Det är just nu en omläsning av Det går an. Vi ska prata om makt och liknande vid det seminariet.

Jag ser framemot att fylla år och att odla lite i vårt växthus. Bokmässigt försöker jag ligga lågt men nog kommer jag att läsa lite. Jag hoppas att jag klarar mina kurser och får med mig lite kunskap.

25 kommentarer:

  1. Bröderna Lejonhjärta har jag faktiskt inte läst. Inte ens sett filmen. Får nog låna boken på biblioteket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, den har jag läst många gånger men den är spännande att läsa om som vuxen.

      Radera
  2. omläsning av Almqvist låter bra, han kanske inte var så feministisk... snål; ville att kvinnan skulle dela på kostnader. Samma gjorde Strindberg med sin sista fru; hon skulle betala för sina kostnader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. du kan börja med att se filmen:
      https://www.oppetarkiv.se/video/12391758/det-gar-an

      Radera
    2. Kalla Almqvist för feminist är nog att dra det hela långt. Strindberg också. Däremot är Det går an intressant som fenomen. Det är ju ändå ett Stockholmsäktenskap som önskas.

      Radera
  3. Jag har nog bara sett Bröderna Lejonhjärta som film. Astrid Lindgrens rös är ju så härlig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Astrid Lindgren läser sina böcker med rätt känsla. Jag har lite svårt för filmen.

      Radera
  4. borde läsa om Det går an. var inte så förtjust i den när jag läste den för länge sedan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst Det går an tre gånger. Säger mer om tiden än om författaren tänker jag. Jag har läst den i kvinnohistoria, som ämne för PM och för min egen del.

      Radera
  5. Bägge de där böckerna gjorde stort intryck på mig när jag läste dem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mig med. Bröderna Lejonhjärta har jag också läst i utbildningssyfte. Den var intressant att analysera.

      Radera
  6. Åh, Bröderna Lejonhjärta var det länge sedan man läste.

    SvaraRadera
  7. Bröderna Lejonhjärta är en riktigt sorglig bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ju det. Så gråtfest blir det nog snart.

      Radera
  8. Det går an var intressant läsning. Bröderna Lejonhjärta också.

    SvaraRadera
  9. Astrid Lindgrens böcker är ju aldrig fel :)
    Läste Bröderna Lejonhjärta för inte allt för länge sedan.I varje ålder jag läser den så finner jag något nytt som talar till mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så det är. Bra litteratur slutar aldrig vara bra.

      Radera
  10. Bröderna Lejonhjärta är så fin! Tyckte så mycket om den som barn, bok, film, LP... :)

    SvaraRadera
  11. Bröderna Lejonhjärta är ju både så fin och sorglig. Jag har läst om den många gånger men inte nu på många år dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ju det. Jag har fällt några tårar idag.

      Radera
  12. Har varken läst eller sett Bröderna Lejonhjärta och det kanske jag borde göra vid tillfälle

    SvaraRadera
  13. Odla i växthus låter trevligt, man kan få goda tomater då

    SvaraRadera