tisdag 5 februari 2019

Kulturkollos tisdagsutmaning: Vilken småstad vill du flytta in i?

Denna vecka hos Kulturkollo:

Vi pratar småstäder och småstadsliv den här veckan på Kulturkollo, och tänker låta veckoutmaningen handla om alla de småstadsmiljöer vi kan uppleva i böcker och på film. Vissa av dem är väldigt mysiga och lockande medan andra bara är rätt aptråkigt vidriga. Och det där tycker vi väldigt olika om – tänk att det som jag skulle vilja flytta in i skulle du kanske aldrig ens vilja se mer än möjligen på bild?

Så utmaningen lyder:

Vilken boks eller films småstad skulle du vilja flytta in i?

Vilken boks eller films småstad vill du aldrig ens besöka, någonsin?

Jag skulle så gärna vilja bo i Lucy Dillons Longhampton. Det verkar så mysigt på något sätt och dessutom finns det så mycket snälla människor där. Visserligen skulle jag vilja bo i Astrid Lindgren-världen också men den enda jag skulle stå ut med i längden som granne är Madicken och hennes familj så det får blir där då.


Det måste bli den lilla ort där Stephen Kings IT utspelar sig. Orten heter Derry, Maine, och nej. Leva i en ort där ondskan slår till med sisådär 28 års mellanrum känns inte optimalt. Dessutom är det ju oftast mer konstiga människor som bor i Kings värld.

6 kommentarer:

  1. jag uppskattar livet nästan på landet och en kvarts bussresa till stora staden.

    SvaraRadera
  2. Longhampton skulle jag också vilja åtminstone besöka. Och i så fall som hundägare så jag kunde gå ut på promenad och träffa alla andra människor som har hund i den staden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hundar och trevliga promenader verkar vara den stadens grej.

      Radera
  3. Svar
    1. Tror inte jag vill bo i någon King-ort egentligen.

      Radera