lördag 17 februari 2018

Olikhetsutmaningen: kärlek och hat

Den sista veckan före sportlovet är ganska tung. Allt inför utvecklingssamtal ska vara klart och ja, ni vet. Det är inte bara en grej som ska göras då. Jag har fastnat i Floridaskjutningen. Ända sedan vi gick en utbildning i väpnat våld i skolan har jag haft att skaka av mig tanken om vad skulle kunna hända. Jag lider med eleverna och lärarna, föräldrarna och alla andra blivit drabbade. Det är väl passande att enligt O:s utmaning handlar om kärlek och hat denna vecka.

Igår var det alla hjärtans dag och det kändes därför naturligt att låta det inspirera veckans olikhetsutmaning. Dagens ordpar är kärlek och hat, två starka känslor som vissa hävdar ligger väldigt nära varandra.

Vilken kultur kopplar du samman med dessa två känslor?

Kärlek kan vara så många saker. Jag tänker att Bricken, där jag just nu läser den senaste delen av Olsson, visar kärlek på sitt sätt. Att få barnen att arbeta, att sköta sig, att äta sig mäta är kärlek som hon visar sina barn och den kärlek hon fick av sina föräldrar. Jag tänker på den färd hennes föräldrar gör för att få ett bättre arbete och komma bort från svälten.

Som alltid när det kommer till kärlek återkommer jag till Tolstoj och Anna Karenina. Levin och Kittys lite tystare kärlekshistoria är något som stannat hos mig i många år.

Efter denna vecka så får ordet hat mig att tänka på Störst av allt är kärleken av Malin Golito Persson. Trots sin titel finns hatet som en hinna i boken. Det behöver inte vara äkta men känslan att folk hatar en. Mina elever tror att lärare som gnäller på dem hatar dem. Så är det inte. Vem hatar en annan människa?

2 kommentarer:

  1. jo, många tar åt sig, sällan personligt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, så är det. Det är nog viktigt att prata om hat tror jag.

      Radera