söndag 11 februari 2018

Olikhetsutmaningen: ung och gammal

 OS har börjat och Charlotte Kalla tog guld igår. Herrarna hade en liten svårare start och det är väl bara att säga grattis Norge som tog en trippelpall. Jag hann inte med enligt O:s olikhetsumaning i nu i torsdags så det får bli idag. Så här ser veckans utmaning ut:

Igår skrev jag om tredje delen i Elena Ferrantes serie om vännerna Lila och Elena, som vi följer från det de är unga till de blir gamla. Dagens ordpar blir därför just ung och gammal.


Vilka kulturella verk kopplar du ihop med ordparet ung och gammal?

Vi börjar väl med ung. Det finns så många saker som går att förknippa med det men jag tror jag väljer en serie till att börja med. 13 Reasons Why är den serien. Det finns så många unga som mår dåligt och en önskar att vi gjorde mer. Serien handlar om hur en ung flicka tar livet av sig och vad som händer efteråt. Det är en serie för alla. Glöm inte att se de program som handlar om produktionen. De säger allt.

En bok som handlar om att vara ung i en annan tid är Mari Åbergs Och kvar stod en röd resväska. Det handlar om Hannah/Anita som är ung tonåring under 1930-talet och hur det då handlade om överlevnad i form av mat och husrum. En skillnad mot idag. Det finns två böcker till där den andra handlar om Görans uppväxt under samma tid. Att vara ung då är inte riktigt samma som idag.

Gammal för mig är visdom eller historia. Det finns något där som leder vidare. Den serie jag fastnat för är ju Catharina Ingelman Sundbergs Kaffe med rån - där pensionärsligan gör stora hemska rån men med ett hjärta av guld. Snittåldern är nog ändå 75+. En film jag nyligen såg med pensionärer är Going in Style där tre äldre herrar rånar sin bank efter att banken och företaget de en gång arbetade förskingrar pensionspengarna. Så Morgan Freeman och Michael Caine, båda i åttioårsåldern, gör en stöt. En mycket charmig film. 



7 kommentarer:

  1. Svar
    1. gillade Hundraåringen; Jonas Jonasson lekte med citat, allusioner, imitationer och parodier på klassiker...

      Radera
    2. Ja, det är dem. Jonassons bok är helt okej men jag fastnade inte överdrivet mycket för den.

      Radera
  2. Catharina Ingelman Sundbergs serie har jag tänkt läsa någon gång, verkar rolig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är de. Ganska bra feel good med ett litet annorlunda perspektiv.

      Radera
  3. Älskade 13 reasons why som bok, men det är också en av de bästa filmatiseringar som gjorts. Gillar när böcker blir tv-serier snarare än filmer, då kan saker läggas till istället för att tas bort. Lite kluven till att det ska bli en andra säsong dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns knepigt med en säsong 2 och som jag läste någonstans, en säsong 3.

      Radera