söndag 17 oktober 2010

Shutter Island

Teddy Daniels och hans nye partner, Chuck, arbetar som US Marshalls och ska utreda en kvinnlig psykfånges, Rachel Solando, försvinnande. De måste åka till psykfängelset på Shutter Island utanför Boston. Väl där så är det svårt att få ut något av personalen vad som har hänt. Teddy och Chuck fortsätter sin undersökning men helt plötsligt är Rachel tillbaka. Samtidigt utbryter en storm på ön. Det blir mer och mer tydligt för Teddy att något skumt pågår på ön och han tar sig till fyren efter att en intagen berättat för honom att det är där som operationer på patienterna sker.


En jakt på sanningen börjar och det hela löser sig inte som Teddy hade tänkt sig. Mer tänker jag inte säga.
Martin Scorsese har regisserat denna film där Leonardo DiCaprio spelar huvudrollen. Det är ett lyckat samarbete och jag känner mig indragen i denna värld. Dessutom är Ben Kingsley bra, som alltid och Max von Sydow och Mark Ruffalo gör också bra i från sig. Jag tycker att detta var en bra film. Det krävs att man ser den i mörker annars är det inte lika nervrafflande. Det som är positivt är att jag inte riktigt räknade ut hur det skulle gå. Känner man mig vet de flesta att jag har en förmåga att gissa rätt ganska tidigt. Nu tog det halva filmen och det var överraskande. Det är ett bra betyg. En helt sevärd film men kanske inte den bästa i vår värld.

2 kommentarer:

  1. Om du inte har läst boken tycker jag att du ska göra det. Den är klart läsvärd, liksom alla Lehanes böcker.

    SvaraRadera
  2. Jag har funderat på det, den finns ju som ljudbok. Lite lagom att lyssna på om morgon i det mörka november.

    SvaraRadera