torsdag 7 oktober 2010

Bokgeografi Algeriet

På rundresan denna vecka blir det ett stopp i Algeriet.

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i landet eller är skriven av en författare med anknytning dit.


När jag läste franska på gymnaiset hade jag en passionerad lärare som ville att vi skulle vidga våra vyer när det gällde språket. Därför kom vi att läsa Hélène Cixous och då hennes Dedans ( Inuti som kom i svensk översättning för några år sedan) som är en postmodern roman. Jag kommer inte ihåg vad den handlar om men kvinnor, feminism och sexualiteten tror jag. Cixous är en kvinna med en mycket blandad bakgrund. Hela hennes författarskap är på franska så vill man fördjupa sig i henne får man ta en franskkurs eller tre för språket är svårt men vackert när hon skriver.

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till landet. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

Återigen vill jag påpeka att min fransklärare är roten till detta. Jag har sett hans film L'Autre France men Ali Ghalem har skrivit några böcker. En handlar om kvinnors rätt i Algeriet annars handlar hans författarskap om hur det är att vara invandrare i Frankrike. Ghalem bor där idag och är mest känd som regissör.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till landet, som du inte läst, men är nyfiken på.

Jag måste säga att Assia Djebars Sultanbrudens skugga låter intressant så det får bli mitt val. Algeriet är ett svårt litteraturland.

1 kommentar:

  1. Märker hur enkelspårig min läsning är, få länder trots att jag verkligen tycker att jag anstränger mig.

    SvaraRadera