tisdag 26 oktober 2010

Bokfrågornas ABC del 19

Bokstaven S dagen till ära. S som i sidor.

1. Jag är en språknörd. Lika bra att erkänna att en boks språk har stor betydelse för vad jag tycker om den. Vilken författare har det bästa språket enligt dig?

När det gäller svenska författare tycker jag mycket om  Carola Hansson. Hennes språk är vackert i mina ögon. För engelsk del är jag fortfarande svag för Jane Austen som kan skriva bisatser i bisatser och ändå vara snärtig.

2. Det vimlar av syskon i böckernas värld. Vilka är dina favoriter?

Jag gillar skarpt Fred och George Weasley från Harry Potter-böckerna. De är roliga, underfundiga och framförallt levande karaktärer. Sedan gillar jag systrarna March i Unga kvinnor. De försöker att leva sina liv efter sitt eget huvud. Det är modigt.

3. Sagor hör bandomen till, men funkar även för vuxna. Vilken saga tyckte du bäst om som barn? Har du samma favorit nu?


Som barn älskade jag Askungen av bröderna Grimm. Den är lite annorlunda och lite hemskare än Perraults variant. Sedan är det ju bara att säga att en och annan tår fälldes när jag som barn läste Flickan med svavelstickorna. Jag kan säga att mina elever älskar den också, när de är mindre coola.

4. Att författare gör spotifylistor som soundtracks till böcker är inte ovanligt. En spotifylista kan du t.ex. hitta här. Gör ett soundtrack till en favoritbok. En låt, fem, tio eller kanske fler.


Åh, vad svårt. Vilken bok ska jag välja?  Hmm, ja, en favoritbok. Jag tror att jag tar Populärmusik från Vittula. Det hela borde börja med Coldplay och Viva la Vida när han är på berget. Sedan kommer Olle Adolfsson och Det gåtfulla folket när det handlar om dem som barn. Sedan kan vi ta Bob Dylans Mr. Tambourine Man för när de träffar mannen i skogen. För farbroderns fest kommer jag att tänka på Folköl och dunka, dunka med Svenne Rubins och Leva livet med Lill-Babs när Niila ger sig ut i världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar