torsdag 28 oktober 2010

Bokgeografi Finland

Dagens stopp blir grannlandet Finland. Så nu ska vi se om jag hittar på något klurigt.


1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Finland eller är skriven av en författare med anknytning dit. 

Tja, vad sägs om Den amerikanska flickan av Monika Fagerholm. Den utspelar sig i Finland, där man talar svenska. Den amerikanska flickan Eddie har drunknat och hennes kompis Björn har hängt sig. 
ennes vän Björn har hängt sig. Man får veta vad som hänt innan och vad som kommer att hända. Det är boken att gilla eller ogilla. Det finns inget mittemellan. Fagerholms bok Underbara kvinnor vid vatten har blivit film.
 
2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Finland. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

Kaari Utrio är en finsk författare som skriver mycket historiska romaner. Allt hon har skrivit finns översatt på svenska men hennes Min älskade falk är klart bäst.


3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Finland, som du inte läst, men är nyfiken på.

Anni Sinnemäki, är politiker och författare. Idag arbetar hon också som arbetsminister och jag tycker att det är spännande med en politiker som skriver poesi. Det kan vara bra eller dåligt. Jag undrar om hon finns översatt.

1 kommentar:

  1. Monika Fagerholm har jag pinsamt nog inte läst, men jag har hennes Den amerikanska flickan hemma i hyllan.

    //enligt O

    (får länka kommentaren till min gamla blogg då det inte går att använda webadress och bloggnamn.

    SvaraRadera