torsdag 5 september 2019

Veckoutmaning: skönlitteratur om MIK?

Kulturkollo har varje vecka ett tema och varje vecka också en utmaning. Denna vecka är det som följer:

Förra veckan bad en gammal kollega mig om hjälp med en fråga hon hade fått på jobbet. En lärare ville ha skönlitteratur till sin högstadieklass som på något sätt tangerade fake news/källkritik och min vän gick bet. Jag gav några halvbra tips men insåg att jag inte kunde hjälpa henne så bra som jag ville. Därför tänkte jag helt fräckt sno hennes fråga om be er fina läsare om hjälp när vi nu faktiskt ska ha en hel temavecka om Medievetenhet! Så, har ni några litteraturtips? Skönlitteratur för alla åldrar och även facklitteratur tycker jag är välkommet. Det kan vara ganska långsökta kopplingar och har ni något annat bra litteraturtips på tema Medie- och informationskompetens så är det naturligtvis också välkommet! Tänk sociala medier och att kunna skilja på sant/faskt och grånzonen däremellan, t ex. Alla tips är välkomna och som vanligt gäller att det går fint att svara nedan, i egen blogg eller på annat ställe men lämna gärna en kommentar och en länk så vi kan hitta era inlägg i så fall.

Jag kom på en bok men dock inte skönlitteratur. "Ja skiter i att det är fejk det är förjävligt ändå" : om myter på nätet, fejkade berättelser och vikten av källkritik av Jack Werner var den första bok jag kom på. Jag hörde honom på en föreläsning förra hösten och det var tänkvärt. Jag gillar citatet som kommer från ett avslöjande Viralgranskaren hade gjort. Den som svarade på inlägget struntade i allt. Känns lite som om vi är där just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar