söndag 15 september 2019

Downton Abbey



Det är så här att Storbritanniens kung och drottning, George V och Mary, åker på tur runt till adeln. Därför kommer ett brev till Earl Grantham om ett kungligt besök. Det är svårt att säga vilka som blir mest till sig. Kanske är det personal ändå. Tänk att få servera kungligheter. Huset börjar rengöras och städas och det ska vara parader och mat och gud vet vad. Fast det visar sig att med kung och drottning följer också personal. Personal som tar över kök, rum och servering.

Det gör inte personalen glad och ett litet uppror sker. Samtidigt försöker familjen göra sitt bästa för att få till ett bra besök. Farmor försöker få till ett bra arv, Mary ängslas över själva planeringen, Edith är sig själv och Tom blir lätt uppvaktad av en major som är mycket intresserad i det republikanska Irland. Sedan är det fina klänningar och vackra platser samt lite dans.

Jag tyckte mycket om serien som helhet även om vissa saker hade kunnat skrivits lite annorlunda. Edith är onödigt gnällig t.ex. och Mary är en sådan bitch ibland att hennes farmor måste känna sig nöjd. Jag tycker mycket om filmen också och framförallt är Hugh Bonneville samt Maggie Smith de som står för lite komik. Det gör även vissa i personalen som jag faktiskt inte kan namnet på.

Nu tror jag att den här hade gjort sig bäst som en miniserie i tre delar. Då hade man kunnat haft en liten introduktion för jag kom inte ihåg allt. Serien slutade 2015 och ja, det var ju ett tag sedan. Men har du sett Downton Abbey är filmen en riktig njutning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar