onsdag 3 april 2019

Min bokresa # 7 -Bibliotek

Hos Camilla på Mitt bokintresse görs en bokresa som jag har hängt på. Fast Camilla började för mer än ett halvår sedan. Jag är långt efter med det tar sig.

Denna gång handlar det om bibliotek och jag ska väl börja prata lite om mina favoriter och min närmaste.

Jag älskar bibliotek. Vårt skolbibliotek på grundskolan var inte att hänga i julgran. Jag lånade samma böcker om och om igen. Min fröken blev tokig och de andra lärarna också. För jag hade ju liksom lite ockuperat några av böckerna. Jag kan förstå deras ilska och trötthet för det var vad jag gjorde. Jag fick inte gå till stora biblioteket utan mamma och pappa och de arbetade mycket och vårt bibliotek hade inte öppet på helger på den tiden. Det var nog många skäl till det men jag behövde böcker. Så farfar gick och jag läste mig vidare.

Mitt närmaste bibliotek var underbart. En gång i veckan fick jag gå dit efter skolan. Det var långt hemifrån och jag skulle läsa matte. Jag hade rätt svårt för matte och behövde öva ofta. Därför så var en dag min dag. Då gick jag i hyllorna och botaniserade kring mina favoriter. Jag var inte så varierande jämt utan läste samma hela tiden. Knäppt egentligen.

Ett av mina favoritbibliotek är Carolina Rediviva i Uppsala. Mest för att det är så vackert och för att det är historia och jag blir lite till mig. Annars finns det ett fint bibliotek i Västerås och ett annat i Malmö. Jag gillar att gå in i bibliotek och har varit inne i ett i Oslo och Bergen som också var fina.

Mitt eget, här hemma, är också fint och fått pris som länets finaste. Det är rätt mycket konst som ställs ut där och det är ljust och fint. Bibliotek ska vara mötesplatser och ska vara öppna och bokfyllda. Det är så mitt är. Jag besöker inte bibliotek lika mycket idag. Fast ibland sker det och jag lallar runt alldeles för länge.

1 kommentar: