tisdag 2 april 2019

Kulturkollos veckoutmaning: Om jag säger Tyskland, så säger du…?

Den här veckan hos Kulturkollo är det Tyskland som gäller. Så frågan är som följer:

Det känns nästan lite förmätet att göra ett litet begränsat veckotema om ett helt lands kultur, historia och allting? Vi kommer ju aldrig att kunna täcka in allt, eller ens en bråkdel av det. Därför tänker jag be er om hjälp i det här, och använda veckoutmaningen till att lyfta alla de där delarna, personerna, musiken, böckerna, författarna, konstverken, filmerna, skådespelarna och regissörerna och alltihop jag annars inte kommer att få med. Tillsammans kommer vi säkert att kunna visa en mångfacetterad och spännande bild av Tyskland, och tysk kultur!

Alltså: skriv om en, två eller alla tre punkterna nedan:

en tysk bok och/eller författare
en tysk film och/eller regissör
ett tyskt musikstycke/låt och/eller kompositör/artist

Jag läste en hel kurs på universitet som hette 1900-talets tyska litteratur men jag tror fortfarande att det kom en och annan österrikare i den där röran.

Det får bli en tysk bok med sin författare. Det får bli Thomas Mann och hans Döden i Venedig som har stannat hos mig. Det är en kort liten bok men samtidigt är det en hemsk skildring om döden och dess charm skulle jag säga.

Det andra är den fina lilla filmen Good Bye, Lenin! med Daniel Brühl. Den utspelar sig runt murens fall och en ung man som försöker upprätthålla bilden av det starka DDR för sin väldigt hjärtsjuka mamma. Det är både rörande och roligt. Speciellt som att en kan känna igen lite dumma tankar från sin ungdom. En väldigt charmig film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar